Українська бабуся американського абстрактного експресіонізму

У 1944 році Джанет Собель виставила картини з крапельним розбризкуванням фарби на полотно, приблизно за три роки до Джексона Поллока

Джанет Собель, раніше Дженні Леховський, народилася в Україні в 1894 році. Це був період релігійних переслідувань в Східній Європі. Як єврейська сім'я, Леховський стикалися з багатьма труднощами. Після того, як батько Дженнет, Бернард Леховський, був убитий під час погрому, вона і її сім'я пробралися на острів Елліс (Нью-Йорк), сподіваючись уникнути насильства.



Пізніше, в Штатах, Джанет зблизилася з товаришем - емігрантом і своїм дитячим приятелем Максом Собелем. Вони одружилися, коли Джанет було лише сімнадцять, у нього було четверо дітей.
Джанет Собель була бабусею, яка живе в Брукліні, коли вона почала малювати в 1939 році, в віці 45 років.
Визнаючи талант матері, її син заохочував її художній розвиток і ділився її роботами зі своїми вчителями та колегами по мистецтву. Будучи незаміжньою жінкою-художницею, Собель не сприймалася серйозно багатьма мистецтвознавцями, але вона упиралася.
Протягом наступних кількох років її стиль еволюціонував від примітивного погляду з впізнаваними фігурами до більш абстрактного стилю, в якому фарба заливалася, капала і вибухала, створюючи барвисті фігури і узори. 
Починаючи з 1944 року роботи Собель були представлені в ряді провідних галерей Нью-Йорка. Художник і критик Климент Грінбург і художник Джексон Поллок вперше зіткнулися з картинами Джанет Собель, коли вони були виставлені на виставці Пеггі Гуггенхайм. Пізніше Клемент написав есе під назвою «Картина американського типу», в якій він описав враження від робіт Собель: «Поллок (і я сам) приховано захоплювалися цими картинами ... Поллок зізнався, що ці картини мали на нього вплив».



У 1947 році, Поллок випустив свою першу розбризканої картину в стилі, за який він врешті-решт прославився.
«Поллок отримує всю славу, і Поллок був великим художником, немає сумнівів, але якщо його велич частково залежить від його прориву з крапельної живописом, то він не зробив його в поодинці, і він не обов'язково зробив його перший ..."
На жаль, Собель не отримувала визнання за цей вплив протягом багатьох років. Після переїзду в північну частину штату Нью-Йорк, в 1946 році вона почала випускати все менше і менше робіт, поки її кар'єра художника не зійшла нанівець.



Тільки в останні двадцять років її роботи почали знову привертати увагу світового мистецтва. У музеї Crystal Bridges зберігаються шість абстрактних робіт Собель, а також одна з її найбільш репрезентативних робіт, в постійній колекції. Хоча її перебування в світі мистецтва, можливо, було недовгим і, здавалося б, несуттєвим в той час, Собель, ймовірно, мала значний вплив на еволюцію абстрактного мистецтва в Сполучених Штатах.

Комментарии