Конвеєрний живопис Китаю

Будь-яке ремесло китайці намагаються довести до досконалості. В країні існує ряд так званих «профільних» містечок, у жителів якого одна і та ж професія. Подорожуючи по Китаю, ви можете випадково заїхати в місто парасольок, місто екструдерів, місто кулькових ручок, місто футбольних м'ячів і так далі. 
У таких місцях на одній невеликій ділянці простору можна зустріти більше 50 заводів або фабрик, які виробляють щось приблизно однакове. На них будуть працювати десятки тисяч китайських робітників, що займаються одним і тим же. Уявіть собі жителів одного населеного пункту, які все до одного роблять парасольки! Смертельно нудно, але, тим не менш, китайці на життя не скаржаться. Вони від світанку до заходу сонця старанно трудяться на благо процвітання нації.


Містечко Дафен, розташований на півдні Китаю, - яскравий приклад такого «профільного» міста. Тут активно копіюють світові шедеври найвідоміших художників. Легким порухом руки майстер в лічені хвилини створює копію полотна Моне.
Приїхавши сюди, ви можете не тільки придбати полотно художника, а й поспостерігати за процесом його створення. Майстрів живопису в Китаї люблять - уряд КНР давно позначило «репродуктивне» мистецтво частиною економічного розвитку країни. Легку еротику в Дафен найчастіше купують європейці і американці - китайці поки що більш стримані моральними нормами. Будівельний бум в будь-який із західних країн - це дуже хороший знак для економіки даного регіону, адже новий будинок необхідно буде чимось обставляти. Картини для новобудов, як правило, купуються в Дафен. Аналогічним чином криза 2008 року, в результаті якого ринок нерухомості в США впав нижче плінтуса, дуже негативно позначився на добробуті китайських художників. Багато з них змушені були шукати собі нову роботу. Картини оголених дівчат приваблюють туристів, як мух, що летять на мед. Картинний городок, як нам розповідав гід, існує вже понад чверть століття. 

У 1989 році група з двадцяти художників під керівництвом бізнесмена-колекціонера Хуан Цзян оселилася в Дафен і взялася до роботи. Вони копіювали шедеври Сальвадора Далі, Ван Гога, Рембрандта і Леонардо да Вінчі. Репліки коштували так недорого, що тут же розліталися, в тому числі, і за кордон. Популярність цих злодіїв інтелектуальної власності росла, і бізнес розвивався дуже успішно. У місто почали швидко прибувати сотні жебраків, випускників китайських художніх академій, які відчувають проблеми з власним креативом. Сьогодні тут проживає близько 5000 осіб, які працюють в 600 майстерень. Вони малюють понад 5 мільйонів картин на рік, і це - 60% всіх підробок живопису в світі. 

Ми намагалися чесно придбати в Дафен репродукцію якогось відомого західного постмодерного художника, але нічого не вийде. Женевська конвенція про авторське право, как ні дивно, поширюється навіть на це дивовижне містечко. 
Авторські права на будь-яку картину діють протягом 70 років з моменту її створення. Ця прикра норма позбавляє художників Дафен левової частки прибутку. Тому вони і змушені перемальовувати Веласкеса, Рембрандта, Рєпіна, Врубеля та інших.
Слава Будді, Уорхола можна копіювати стільки, скільки душа забажає, хоча він і помер недавно - в 1987 році. Тому реплік знаменитого американського генія поп-арту тут у продажу більш ніж достатньо. Те ж саме стосується і творінь Сальвадора Далі - він покинув наш світ двома роками пізніше Уорхола. Мадмуазель, вам Уорхола? Так? Точно? Зараз, півгодини дайте - намалюємо! 

У місті буквально яблуку ніде впасти - всюди висять картини, ходять туристи і художники. Від суєти завжди можна врятуватися в прекрасному чайному будиночку «Ци Сін», який розташований між старими будинками прямо в Дафен. Обов'язково відвідайте його - море позитивних емоцій забезпечено! У денний час вулиці Дафен завжди переповнені цікавими туристами і художниками, вимазаними фарбою і одягненими, як справжні творчі роздовбали. Це вам не тиша, гладь та прохолода Лувру і далеко не затишок маленьких арт-зон Берліна. Тут розташована не тільки найбільша в світі художня виставка, але також і грандіозний ринок картин. Практично всі, що представлено в галереях художників, можна придбати за середньою ціною 40-60 доларів. Постійні клієнти Дафен - приватні колекціонери, ресторани, готелі, освітні центри та меблеві магазини. На вулицях Дафен можна купити будь-який шедевр світового мистецтва. Мона Ліза з обличчем дружини? Не питання!

«У нашому споживацькому світі все менше місця залишається справжньому мистецтву. Ці копії важко відрізнити від оригіналу. Єдине, що мене не влаштовує-колірна тональність. Вражає автоматизм і невимушеність китайських майстрів», - каже ізраїльський художник Робін Ласки.

Дійсно, якщо подивитися на процес створення реплік в Дафен, він майже не нагадає мистецтво. Художники тут подібні машинам з пензликами, націленим на отримання швидкого прибутку. Особи їх часто безрадісні і трохи змучені. Проте, свою роботу вони роблять просто чудово. Якщо захочете, спеціально під ваше замовлення зроблять репліку будь-якої картини або ж, наприклад, сімейного фото. Перед покупкою краще походити по Дафен і прицінитися. Тут вартість не завжди відповідає якості. Виберіть художника, який вам сподобався, і не бійтеся з ним торгуватися. Ціну багато з них із задоволенням скинуть в два, три або навіть більше разів. Є й занудні продавці, які гнуть прайс на свої картини і з кам'яним обличчям говорять вам, що вартість полотна фіксована. Що ж - сміливо проходьте мимо і шукайте більш поміркованим людини. Незважаючи на те, що в основному в місті займаються репліками, оригінальні і якісні картини майстрів Піднебесної тут також можна знайти, причому за досить хорошу ціну. Тому якщо хочете обзавестися самобутньої китайським живописом - вам пряма дорога в Дафен.

Творцю з Дафен необов'язково шукати натхнення. Його завдання - максимально точно відтворити чуже і тут же продати свій твір. Він свято вірить в те, що точна копія - це мистецтво поза часом. Сучасному людини з кліповим свідомістю важко орієнтуватися в бурхливому потоці справжніх творів і підробок - вони адже майже однакові! Як сказав одного разу Джекі Гао з компанії Yihui Arts: «Експорт завжди був нашим пріоритетним напрямком. Америка вважає за краще інновації та графіку, Австралія - ​​свої неповторні пейзажі, абстрактне мислення характерно для Канади і Близького Сходу ». Останнім часом художникам з Дафен доводиться все більше працювати для китайського покупця. Вся справа в тому, що грошей у європейців і американців у зв'язку з чредой економічних криз стає все менше. 
Починаючи з 2013 року, експорт картин за кордон впав більш ніж в два рази. Для того, щоб якось вижити, треба малювати для своїх. Смаки китайців і європейців сильно відрізняються один від одного. Нашому брату більше подобаються темні і стримані тони, в той час як жителі Піднебесної обожнюють все яскраве і барвисте. На смак і колір європейські та китайські фломастери абсолютно різні - це видно навіть по рамках для картин, які вважають за краще і ті, і інші покупці. У Старому Світі люблять помпезне золотисте обрамлення, а в Китаї за краще по-мінімалістично виконану чорну дерев'яну рамку, як на цьому фото. Пофарбовані в чорний колір рамки для картин відмінно виглядають на тлі багатоповерхівок. Місця для всього виробничого циклу часто не вистачає, тому фарбуванням доводиться займатися прямо на даху майстерні. Персі Лінн, господиня ще однієї галереї з Дафен додає: «Ми є центром світового арт-ринку, тільки тут можна знайти кращі екземпляри. За тиждень, максимум за 10 днів, ви отримаєте партію Ван Гогів. Західний глядач любить максималізм, китайці ж вважають за краще барвистість творінь Пікассо, природу». 

А ось, що говорить дафеньскій художник Вань І: «Зараз у вітчизняного споживача набагато більше юанів, ніж до реформ Ден Сяопіна. Багаті китайці інвестують в мистецтво лише з однією метою. Для них головне - хто автор. Китайський тип мислення диктується традиційністю і любов'ю до імені. Мрію про власну творчість я давно залишив. Зате своїми картинами я забезпечую Захід і Схід ». Життя художника-копіїста, як і будь-якого китайського робочого мігранта, будується на рутині і конвеєрному ритмі роботи. Міцне здоров'я і незвичайне терпіння - такі правила виживання в сорокаградусну спеку в задушливих майстерень без кондиціонерів. А в сусідній кімнаті - залізні ліжка, вузькі віконця з гратами і мінімум світла. Іноді розкладачки ставлять на самому робочому місці. Спати можна де і як завгодно: навіть на старенькому матраці в рідній майстерні. Головне - оточити себе зображеннями оголених жінок. Сам творець напевно намалює для своєї спальні саме таких, яких найбільше хотів би побачити уві сні. Приймає їжу він в цьому ж жаркому і тісному приміщенні. Одне радує: цей художник, не дивлячись на свою поки ще досить скромне життя, перебуває в дуже веселому настрої. Адже він займається улюбленою справою, а не тяжко працює за копійки на заводі, розташованому в сусідньому місті. Креатив на зміну плагіату Серед відвідувачів Дафен останнім часом можна зустріти все більше китайців. А їм якраз цікаво оригінальне китайське мистецтво, а не підробки західних майстрів. Але тубільна живопис дещо відрізняється від європейської. Розповідає арт-куратор Катерина Чжан-Шмідт: «Захід вніс свою лепту в сучасне китайське мистецтво. Наприклад, Ю Мінчжун малює світ усміхнених червоних осіб. Це прототип сміється Будди. Традиційне мистецтво, засноване на конфуціанстві, в поєднанні з креативом стає більш популярним». 

Але не всім художникам до душі копійчана праця в майстернях Дафен. Один з них навіть зізнався мені, що після покупки гарного планшета і ноутбука хоче зайнятися комп'ютерною графікою і продавати зображення на shutterstock. Дійсно, хороший стокер може заробляти в районі двох тисяч доларів на місяць. При цьому, працювати він буде в будь-яку потрібну час доби, перебуваючи в самих різних частинах планети, в яких є електрика і вихід в Інтернет. При цьому, йому не доведеться бруднити руки фарбою і вдихати її. 
Голова КНР Сі Цзіньпін засуджує плагіат, але, за іронією долі, найкращі інноваційні проекти в Піднебесній створені ідеальним копіюванням. Дафен - яскравий цьому приклад. Чи зможе Китай не тільки майстерно відтворювати, але і створювати свої шедеври, яким буде захоплюватися весь світ? Ймовірно, на все свій час. Проте, «ксерокопіруя» роботи інших, китайський ринок живопису на даний момент почувається набагато краще, ніж креативний західний.

Автор Михайло Соболєв. Публікація підготовлена ​​в співавторстві з Вікторією Раднаевой

Комментарии